- فورگ - https://forg.ir -

آبشاری با چهار نوع آب در فدامی واقع در بخش فورگ

آبشارهای فدامی از زیباترین آبشارهای کشور است. فاصله این آبشارها از مرکز استان فارس 380 کیلومتر است که در منطقه گرم و خشک بخش فورگ داراب و در آخرین نقطه جنوب شرقی فارس در مسیر بندر عباس واقع شده است.
آبشارهای شور و شیرین فدامی در هشت کیلومتری شمال غربی شهر فدامی و در فاصله 135 کیلومتری جنوب شرقی شهر داراب واقع شده است.عرض آبشار شیرین فدامی در گذشته به 800 متر می رسید و عریض ترین آبشار طبیعی ایران محسوب می شد به دلیل خشکسالی و استفاده بی رویه کشاورزان بالادست اکنون به 200 متر رسیده است.راه دسترسی آبشار خاکی است که در سالهای اخیر تسطیح و موجب شده در فصل بهار و به ویژه ایام نوروز مشتاقان زیادی را از سراسر کشور به سمت خود بکشاند.ارتفاع آبشار شیرین بین 12 تا 20 متر و ارتفاع آن از سطح دریا 900 متر است.بارش نزولات الهی در این منطقه به صورت باران و حداکثر 220 میلی متر در سال است. رودخانه دائمی ایجاد شده ازآبشارهای فدامی حدود دو هزار هکتار از نخیلات پایین دست را آبیاری می کند.
یکی از وی‍ژگیهای آبشار فدامی وجود چهار نوع آب شور و شیرین و سرد و گرم است که در فاصله 20 متری آبشار شیرین با هم مخلوط می شوند و استخر طبیعی زیبایی با آب زلال و شفاف برای بازدیدکنندگان پدید می آورند.ارتفاع آبشار شور فدامی که در بالادست آبشار شیرین واقع شده 10 تا 15 متر است و برای بازدید از آن باید حدود یک کیلومتر راه را طی کرد.سرچشمه آبشار شور فدامی در 500 متری آن است و وجود نخلهای خودرو در کنار آبشار شور به زیبایی آن افزوده است.رود شور تنها رودخانه دائمی فرگ است که از ارتفاعات و دشت های شهرستان داراب ، زرین دشت و آبشار آب گرم فدامی سرچشمه می گیرد و پس از مشروب کردن نخلیات و مزارع در دهستان آب رود شور و پیوستن به چندین چشمه آب معدنی وارد استان هرمزگان شده و در بندر خمیر به خلیج فارس سرازیر می شود .