- فورگ - https://forg.ir -

استقبال از محرم در دوبرجی از نگاه دوربین خبرگزاری مهر

مردم شهر دوبرجی در شهرستان داراب استان فارس با برافراشتن پرچم امام حسین (ع) و طی آیینی که قدمتی چندصد ساله دارد به استقبال ماه محرم رفتند.

 به گزارش خبرنگار مهر، ورود نمادین کاروان و برافراشتن پرچم امام حسین (ع) در شهر دوبرجی شهرستان داراب استان فارس قدمتی چندصد  ساله دارد.

 عده ای آیین استقبال از محرم مردم منطقه دوبرجی را به دوره قاجار می دانند که طی آن یک روز قبل از محرم با صداي سرناو طبل و نقاره با نوايي غمگين به گوش زمين و زمان مي نواختند . مردم به اين  طرز نواختن، نقاره  وارونه مي گفتند كه با تركيبي از غم ، هشدار و بيدار باش نواخته مي شد تاهمگان بدانند كه صداي پاي كاروان خون و شهادت مي آيد.

 فعالان فرهنگي و مذهبي شهر دوبرجي در حال حاضر با پیروی از آیینهای تاریخی خود در استقبال از ماه محرم، با کاروانی از نمادهايي از واقعه كربلا، سياهي لشكر،اسب و نيزه و كلاهخود و شمشير، طبل و سنج و گهواره ، چاوشي خواني و هر آنچه كاروان آن روز را متصور كند ، از محل امامزاده محمد در فاصله يك كيلومتري شمال شهر دوبرجي حركت را آغاز مي كنند.

 توده هاي مردم از سراسر بخش فورگ به كاروان مي پيوندند و در پايان به مكان مهديه كه در قلعه فورگ قرار دارد مي رسند. افراد كاروان به روي پيشخوان و مهتابي (سن ) مستقر مي شوند و جمعيت در پايين سن قرار مي گيرد.

 پرچم بزرگ و سرخ حسيني كه متبرك شده كربلاست ، روي دست دختران و نونهالان دانش آموز حمل مي شود. جمعيت كوچه اي مي سازند يك سمت كوچه زنان و سمت ديگر مردان قرار دارند. قرآن و اسفند و گل هاي پرپر شده در يك سيني روي دست يكي از دختران، كه پيشاپيش پرچم حركت مي كند، قرار دارد.

پرچم بزرگ و سرخ با خط درشت ياحسين(ع) به پيش مي آيد. نوای موسیقی  غم ، صداي طبل، نوحه خواني و گريه و فرياد”يا حسين” نیز همزمان در فضا پخش می شود.

 پرچم به جايگاه مي رسد و خادمان حسين (ع)  با همكاري خانواده شهدا ، پرچم را به طناب تيرك مي بندند. نم نم و آهسته پرچم با بدرقه نگاه مردم به آسمان صعود مي كند.

به گزارش مهر، این آیین امسال نیز عصر دوشنبه با حضور گسترده عزاداران حسینی در منطقه دوبرجی برگزار شد.

[1]

[2]

[3]

[4]

[5]

[6]

[7].

[8]