- فورگ - https://forg.ir -

یکسال از قول مسئولین جهت ثبت ملی شدن مراسم پرچم حسینی در فورگ گذشت

رسول اخگر-از قدیم الایام در منطقه فورگ فرا رسیدن ماه محرم همراه با رسم و رسومات سنتی بوده و یک روز قبل از ماه محرم در حسینیه باستانی قلعه فورگ با صدای طبل و نقار با نوایی غمگین می نواختند. صدای طبل به گوش مردم می رسید و می دانستند که ماه عزای حسین(ع) از راه رسیده است. در مقطع زمانی دیگری ذاکران ابا عبدالله یک روز قبل از محرم از بالای پشت بام حسینیه چاووشی می خواندند و از این طریق مردم را به عزاداری امام حسین دعوت می کردند. از سال ۱۳۸۵ هجری شمسی مردم شهر دوبرجی این رسم قدیمی را بازسازی کردند و یک روز قبل از ماه محرم همراه با حرکت نمادین کاروان حسینی مراسم پرچم را اجرا نمودند و هر ساله نسبت به سال قبل با شکوه بیشتری برگزار می شود.
مراسم پرچم در شهر دوبرجی که همه ساله یک روز قبل از ماه محرم برگزار می شود، یک حرکت مذهبی – اجتماعی بزرگ است که به دنبال احیای رسم دیرینه قدیمی مردم در ماه محرم انجام می گیرد.این برنامه آنچنان تاثیر گذار است که اکثریت اهالی شهر دوبرجی، زنان و مردان، نوجوانان و جوانان حتی از روستاهای اطراف در این مراسم شرکت می کنند.استقبال مردم از این برنامه تا حدی است که فرماندار شهرستان داراب جناب آقای قاسم پور سال گذشته در تاریخ ۹۳/۸/۳ در مراسم شرکت داشتند و طی سخنانی شهر دوبرجی را شهر شور حسینی نامگذاری نمودند.(اینجا [1])
با توجه به اهمیت این موضوع و تاکید فرماندار داراب که شهر دوبرجی را به عنوان مرکز بخش شور حسینی نام نهاد و قول دادند که با پیگیری مسئولین شهرستان این مراسم آئینی و مذهبی به زودی ثبت ملی شود. باتوجه به صحبت های فرماندار بلافاصله با همکاری ستاد برگزاری مراسم پرچم و با هماهنگی  علیرضا پرویزی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شناسنامه ثبتی موضوع را تکمیل و در تاریخ۹۳/۸/۱۵به اداره میراث فرهنگی شهرستان داراب تحویل دادیم و چندین بار با آقای پرویزی تلفنی و حضوری موضوع را پیگیری کردم همچنین فرماندار محترم شهرستان داراب نیز در جریان این اقدامات گذاشتم.

آری چهارشنبه همین هفته که در پیش هست طبق قولی که مسئولین دادند یکساله خواهد شد.باید ببینیم چه اقداماتی توسط میراث فرهنگی شهرستان داراب با سند و مدرک انجام گرفته است.
در انتهای سخن امید آن می‌رود که با توجه به مطالب یادشده، از آنجایی که مراسم پرچم یکی از شاخص ترین و کهن ترین آداب و رسوم در این منطقه بوده، و در سطح کشور یک رسم بازسازی شده قدیمی از گذشتگان آبا و اجداد اهالی این دیار می باشد و در سطح کشور با این کیفیت کم نظیر می باشد، ضرورت دارد ثبت ملی شود تا هم ماندگار شود و هم برای سالهای آتی با حضور مسئولین کشوری با شکوه و عظمت خواصی تداوم پیدا کند شایسته است تا هر چه زودتر اقدامات لازم در مورد آن به اجرا درآید.