- فورگ - https://forg.ir -

تلاش براي ثبت معنوي آئين برافراشتن پرچم سرخ حسيني دوبرجي

مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: پرونده اثر معنوی برافراشته شدن پرچم سرخ حسینی دوبرجی، مرکز بخش فورگ شهرستان داراب، هفته آينده براي ثبت در فهرست ملي به تهران ارسال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، مژگان ثابت‌قدم جمعه 24 مهر در جمع خبرنگاران گفت: در ثبت آثار معنوي در فهرست ملي، ابعادي نظير قدمت، منحصر به‌فرد بودن، مردمي بودن، حمايت ارگان‌هاي دولتي و … همه اهميت دارند.

وي ادامه داد: این موارد به شکل یک پرونده شامل متن، فیلم و عکس و هر چیزی که مورد نیاز باشد را مستند می‌کنیم و پس از آنكه آثار در ميراث فرهنگي استان به ثبت رسيد، پرونده به تهران ارسال و توسط 10 داور، بازبيني مي‌شود و در نهايت توسط نماينده‌هاي استان از آن دفاع خواهد شد.

ثابت‌قدم در خصوص وضعیت پرونده ثبت معنوی برافراشته شدن پرچم سرخ حسینی در دوبرجی بیان کرد: خوشبختانه سال گذشته پرونده به اداره کل میراث فرهنگی استان ارسال کرده‌اند که در این مدت نواقص آن رفع شده است البته یکی از دلایل طولانی شدن بررسی این اثر تغيير و تحولات مديريتي بود.

وي از ارسال نتايج پرونده‌هايي كه طي 3 سال گذشته به تهران ارجاع شده بود خبر داد و گفت: خوشبختانه 6 اثر از اين آثار در فهرست آثار ملي ثبت شده است اما هنوز نتيجه نهايي بررسي پرونده‌هايي كه سال گذشته ارسال شده، اعلام نشده و يكي از اين پرونده‌ها هم افراشتن پرچم سرخ حسيني دوبرجي است.

ثابت‌قدم گفت: پس از رفع نواقص طي هفته آينده مجددا پرونده اين آئين مذهبي براي ثبت به تهران ارسال خواهد شد.