- فورگ - https://forg.ir -

ثبت ملی مراسم آئینی بر افراشتن پرچم سرخ حسینی در شهر دوبرجی

رسول اخگر- مراسم پرچم در شهر دوبرجی که همه ساله یک روز قبل از ماه محرم برگزار می شود، یک حرکت مذهبی – اجتماعی بزرگ است که به دنبال احیای رسم دیرینه قدیمی مردم در ماه محرم انجام می گیرد.

از قدیم الایام در منطقه فورگ  فرا رسیدن ماه محرم همراه با رسم و رسومات سنتی بوده و یک روز قبل از ماه محرم در حسینیه باستانی قلعه فورگ با صدای طبل با  نوایی غمگین می نواختند. صدای طبل به گوش مردم می رسید و می دانستند که ماه عزای حسین(ع) از راه رسیده است. در مقطع زمانی دیگری ذاکران ابا عبدالله یک روز قبل از محرم از بالای پشت بام حسینیه چاووشی می خواندند و از این طریق مردم را به عزاداری امام حسین(ع) دعوت می کردند. از سال ۱۳۸۵ هجری شمسی مردم شهر دوبرجی این رسم قدیمی را بازسازی کردند و یک روز قبل از ماه محرم همراه با حرکت نمادین کاروان حسینی مراسم پرچم را اجرا نمودند که هر سال نسبت به سال قبل با شکوه بیشتری برگزار می شود.

با توجه به اهمیت این مراسم  و تاکید فرماندار داراب که شهر دوبرجی را به عنوان  شهر شور حسینی نام نهاد و قول دادند که با پیگیری مسئولین شهرستان این مراسم آئینی و مذهبی به زودی ثبت ملی شود. بلافاصله با همکاری ستاد برگزاری مراسم پرچم و با هماهنگی  علیرضا پرویزی  رئیس وقت اداره میراث فرهنگی شهرستان  داراب  فرایند  تهیه شناسنامه ثبتی را تکمیل و در تاریخ15/8/93به اداره میراث فرهنگی شهرستان داراب  جهت ارسال به  اداره میراث  فرهنگی صنایع  دستی و گردشگری استان فارس با مدارک پیوست تحویل داده شد.

مژگان ثابت قدم مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با حضور مستقیم در مراسم معنوی پرچم مقدمات ثبت این اثر  با همکاری اعضای شورای ملی استان را فراهم نموده و پس از موافقت استان پرونده اثر فوق جهت انجام مراحل اداری به منظور ثبت ملی به تهران ارسال نمودند و نهایتا به همت مسئولین کشوری و استانی و همچنین همکاری نهاد های دولتی و مردمی شهرستان داراب و بخش فورگ و پیگیریهای اعضای ستاد برگزاری مراسم پرچم شهر دوبرجی در تاریخ6مرداد 1395با توجه به قدمت بالا و مردمی بودن مراسم و استفاده از نونهالان و خردسالان در حمل پرچم موجب شد که این اثردر شورای تهران با ثبت ملی آن  به شماره 1244موافقت گردد. با این اتفاق خوشایند از مسئولین کشوری و خصوصا استانی انتظار می رود جهت شکوه بیشتر این مراسم ملی در روز های پیش رو از هیچ سعی و تلاشی دریغ نفرمایند و انعکاس و پوشش خبری مناسب این اثر ملی موجبات دلگرمی مردم شهر شور حسینی را فراهم نمایند.

در همین راستا  برخود لازم می بینم از مردم ولایت مداربخش فورگ و دوبرجی شهر شور حسینی و نقش سازنده هیئت های مذهبی ،هیئت امنای مهدیه و ستاد برگزاری مراسم پرچم، نهاد ها و بخش های دولتی شهرستان به ویژه اداره میراث فرهنگی شهرستان داراب و بخشداری فورگ ،شورا وشهرداری شهر دوبرجی ، پایگاههای مقاومت بسیج، انجمن دوستداران میراث فرهنگی داراب و همچنین همکاران محترم جناب اقای علیرضا پرویزی،امین صداقت،حجت الاسلام و المسلمین امید تنها،احمد رضانیا،بهرام رزمجو،مصطفی احمدی،منصور رزمجو ،حسین نقی پور،جمشید خیل تاش ،حسین رزمجو،اسماعیل محبعلی ،ابوذر غلامی وخبرنگاران شهرستان داراب جناب اقای محمد کاظم حقیقی،بهرام جعفریان پور ،اصغر هادی،علی زارعی ، اعتمادی و عسکری که در همکاری فرایند تهیه شناسنامه ثبتی مراسم پرچم به اینجانب کمک نمودند تشکر و قدر دانی  نمایم. باشد که آگاهی و بصیرت شما عزیزان همیشه در رشد و تکاپوی اینجانب موفقیت آمیز باشد.

با احترام رسول اخگر

مسئول فرایند  تهیه شناسنامه ثبتی میراث معنوی پرچم سرخ حسینی شهر دوبرجی